Bij aankoop zijn de wandelschoenen op en top verzorgd. Regelmatig onderhoud komen de levensduur en het comfort ten goede.

De schoenen blijven allereerst goed waterafstotend en ademend ( dampdoorlatend ). Het lederen bovenwerk blijft soepel en behoudt zijn pasvorm. Redenen genoeg om aan de slag te gaan :

Onderhoud

  • Inlegzool uitnemen - drogen en zo mogelijk wassen/spoelen met evt beetje groene zeep  op max 30 'C.
  • Schoenveters uithalen zodat de tong van de schoen behandeld kan worden
  • Bovenwerk en zool met borstel ontdoen van grof vuil, daarna met natte spons verder reinigen
  • Binnenzijde van de schoenen met lauw water en spons reinigen. Bij een sterke vervuiling mag het binnenwerk met meer water gereinigd worden, maar neem nooit overtollig water en zeker niet water in de schoen laten staan !
  • Uitsluitend een leder gevoerde schoen mag daarna ook met huidcreme ingesmeerd worden.
  • Laat de schoenen geleidelijk drogen - NIET bij direkte hittebron of felle zon
  • Zodra het buitenwerk nog enigzins vochtig is, het bovenwerk behandelen met wax. Wanneer het leer net niet droog is - de poriën nog openstaan - dringt de wax dieper en gelijkmatiger in.
  • De wax is een bescherming tegen vuil en vocht en voorkomt het broos worden en/of uitdrogen van leer en stiksel.
  • De veterhaken met wax  ( of vaseline ) insmeren tegen roestvorming
  • Door de wax wordt het leder altijd donkerder - nubuck leder wordt gladder en donkerder
  • Leren schoenen kunnen na het waxen worden gepoetst - Nubuckleren schoenen kunnen worden geborsteld met een Nubuckborstel
  • Wij adviseren de natuurvriendelijke produkten van Nikwax

Bewaren

  • Bewaar schoenen altijd in een open, droge en goed ventilerende ruimte en nooit in een kartonnen doos of plastic tas.
  • Schoenen die langere tijd stilstaan kunnen sneller verouderen. Test daarom de schoenen na zo'n periode eerst uit voor een volgende tocht !

Schoenen en hun vijand

  • Zout water is een vijand voor het leer en de haken - Reinig de schoenen dus met kraanwater en behandel leer en haken.
  • Overmatige hitte is ook een boosdoener voor het leer. Dus : geen föhn, geen kachel, ook niet langdurig achter glas in de auto
  • van Leervet of Leerolie wordt het leer slap en de schoen verliest zijn stabiliteit. Ook vecht dit vet met de lijmverbindingen van o.a. de tussenzool en de stootrand.
  • Een Gore-Tex voering is kwetsbaar: alert zijn op kleine steentjes of zandkorrels die het Gore-Tex membraan kunnen beschadigen. Haal daarom regelmatig de inlegzool eruit om dit te controleren

Ouderdom en reparatie

  • De rubberen profielzool wordt in de loop der jaren harder. Na 7 - 8 jaar zal zich dat manifesteren. Met het harder worden van de zool worden het risico van uitglijden op natte c.q vochtige ondergrond groter.
  • In de huidige tussenzool van geschuimd polyurethaan worden weekmakers gebruikt die in de loop der tijd de tussenzool kunnen aantasten. Het gevolg is dat deze tussenzool verpulverd waardoor de profielzool losraakt.
  • Controleer daarom altijd de schoenen - zeker één maand voorafgaand - voor een nieuwe tocht.
  • Loop er in een week een aantal keren op, zijn er problemen dan zullen die zich dan openbaren. 
  • Wij kunnen de schoenen laten repareren en laten verzolen door een van de vakkundige schoenmakers in Nederland. Zij gebruiken de originele materialen van de fabrikanten. Reken op TWEE - DRIE weken voor deze reparatie.

En het laatste advies van Alpaca Outdoor

  • Schoenen die intensiever worden gebruikt, kunnen een langere levensduur hebben, dan schoenen die incidenteel worden gebruikt.
  • Goed voor jezelf én goed voor de schoenen : loop er regelmatig op en onderhoud óók de schoenen met enige regelmaat.

  Terug naar de   Schoenencollectie